تبلیغات
مهندسی مکانیک و تاسیسات ساختمان - انواع دنده ها از نظر روانکاری

انواع دنده ها

دنده ها را بر اساس دو مفهوم 1- از نظر روانكاری و 2- از نظر ساختار مكانیكی تقسیم بندی می كنند.

انواع دنده ها از نظر روانكاری :

دنده‌های بسته

دنده‌های باز

 

برای دیدن ادامه مطالب به ادامه مطلب بروید:

 

انواع دنده ها

دنده ها را بر اساس دو مفهوم 1- از نظر روانكاری و 2- از نظر ساختار مكانیكی تقسیم بندی می كنند.

انواع دنده ها از نظر روانكاری

دنده‏های باز و دنده های بسته دو نوع اصلی از جعبه دنده‏ها هستند. این طبقه ‏بندی از نظر نوع روش روانکاری در این دنده‌ها صورت گرفته است.

دنده‌های بسته

دنده‌های بسته، دنده هایی هستند که در یک محفظه‌ی بسته قرار دارند. این دنده‏ها معمولاً بسته به شرایط عملکرد، به روغنی با انواع مواد افزودنی نیاز دارند. بازدارنده‏های اکسیداسیون، ضدزنگ‏ها و ضدکف‏‏ها از افزودنی های معمول موجود در این روغن‌ها هستند. همچنین در مواقعی که مقدار بار وارد‌شده بر دنده ها زیاد باشد، افزودنی های فشارپذیر (EP) نیز به‌کار می‏رود.

روانکاری دنده‌های بسته

روانکاری در دنده های بسته توسط عمل پاشش انجام می شود. در این حالت مقدار روانکار در جعبه‌دنده به اندازه‌ای است که دندانه‏های چرخ‌دنده‏ی پایین تر در روانکار غوطه ور شود. برای روانکاری دنده‏های بسته ممکن است از یک پمپ در سیستم دنده استفاده شود تا روغن را بر روی دندانه ها، نزدیک محل درگیرشدن آنها، بپاشد. این روانکاری با سیستم ترشحی یا گردشی نیز انجام می‌شود. روان‌کننده‌ها در دنده‌های بسته تحت شرایط سختی قرار دارند. روانکار از دندانه‌‌های دنده یا محور به‌صورت ترشح یا مه به اطراف پاشیده می‌شود که در این حالت روغن به‌صورت مه درآمده در معرض اکسیدشدن توسط هوای موجود قرار می‌گیرد. بنابراین روغن‌دنده‌ی مورد استفاده در این دنده‌ها باید مقاومت کافی در برابر اکسیدشدن را داشته باشد (حاوی افزودنی‌های بازدارنده‌ی اکسیداسیون باشد).

اصطکاک روغن و گاهی اصطکاک فلزی تولید گرما می‌کند و باعث افزایش درجه‌حرارت روانکار می‌شود. افزایش حرارت، سرعت اکسیدشدن را افزایش می‌دهد و در نتیجه رسوب یا لجن ایجاد می‌شود. لجن و رسوب تولید‌شده جریان روغن را محدود و یا از انتقال گرما به مبدل‌های حرارتی و یا از طریق جداره‌ی جعبه جلوگیری می‌کند. این محدودیت جریان باعث اختلال در عمل روانکاری می‌شود. رسوبات تشکیل‌شده عایق حرارت بوده، عمل سرد‌کردن را کاهش داده و باعث افزایش سرعت اکسیدشدن می‌شوند. محدودیت جریان در نهایت در عمل روانکاری اختلال ایجاد می‌کند و موجب از بین‌رفتن دنده‌ها می‌شود.

روغن مورد استفاده در در روانكاری این نوع دنده علاوه بر ویژگیهای عمومی باید دارای ویژگی های زیر نیز باشد:

·    فشارپذیری: این ویژگی روغن را در برابر فشار مقاوم می‏کند و از جداشدن اجزای روغن و تخریب آن جلوگیری می‏کند. هنگامی که ضخامت لایه‏ی روغن از بین رفته‌است، این ویژگی موجب حفاظت در برابر جوش‏خوردگی و خوردگی دنده‏های تحت بار سنگین می‏شود. این خاصیت باعث می‌شود که لایه‌ی روغن تحت فشارهای زیاد پاره نشود و در نتیجه از تماس فلز- فلز جلوگیری کند.

·    پایداری در برابر اکسیدشدن و پایداری شیمیایی: یک روانکار مناسب نباید به راحتی اکسید شود و باید در درجه‌حرارت بالا و رطوبت موجود در محیط عملکردی مناسب داشته باشد. این ویژگی از سفت‏شدن و تشکیل لعاب و لجن جلوگیری می‏کند. این ویژگی در دنده‏های با سرعت بالا لازم است، زیرا روغن در دمای عملکرد بالا و در معرض هوا قرار دارد.

پایداری شیمیایی خوب روغن برای به حداقل‌رساندن اکسیدشدن، تحت شرایط حرارت بالا و هم‌خوردن در حضور هوا و نیز تأمین عمر سرویس‌دهی طولانی روغن لازم است.

·       سیالیت: روغن‌دنده‌‌‌ی مناسب برای استفاده در دنده‌های بسته، باید سیالیت کافی در درجه‌حرارت‌های پایین را داشته باشد.



دنده‌های باز و روانكاری آنها

دنده‏های باز، دنده‏هایی هستند که در یک محفظه‏ی رو باز قرار دارند و تأمین محفظه‌های آب‌بندی‌شده برای آنها عملی نبوده و غیراقتصادی است. این دنده‌ها معمولاً بزرگتر از دنده‌های بسته هستند و با سرعت نسبتاً کم حرکت می‌کنند و بنابراین به روان‌کننده‌ای با گرانروی بالاتر نیاز دارند.

این دنده‌ها به‌طور جزئی و در فواصل زمانی کوتاه روانکاری می‌شوند که روانکاری از پاشیدن متناوب یا پیوسته‌ی روغن بر روی دنده ها انجام می شود. وظیفه‌ی روغن‌دنده های باز جلوگیری از تماس فلز- فلز، كاهش اصطكاك و محافظت دندانه‌ها در برابر خوردگی حفره‌ای، سایش و خراشیدگی است. اغلب روغن‌دنده های باز، روغن‌های سنگین، ترکیبات پایه آسفالتی و گریس های نرم هستند‌.

در کاربردهای دنده ی باز، باید روانکار در برابر پخش شدن توسط نیروی گریز از مرکز و یا پاره‌شدن لایه روانکار به‌وسیله عمل دندانه های دنده مقاومت کند که بنابراین به روغن با قابلیت چسبندگی بالا نیاز است.

بسته به شرایط سرویس و کارکرد این روغن‌ها، افزودنی های فشارپذیر (EP) و بازدارنده های اکسیداسیون به آنها افزوده می شود. در هنگام استفاده از روغن‌دنده های باز (روانکارهای چسبنده) باید دقت زیادی صورت گیرد؛ زیرا روغن‌دنده‌های باز‌ به‌دلیل قابلیت چسبندکی، آلودگی و گردوخاک را جذب می‌کنند و این مواد می‏توانند به‌عنوان ساینده عمل کنند.

دنده های باز با روش پیوسته (مداوم) یا متناوب روانکاری می‌شوند. در هر یك از این دو روش، چندین طریقه‌ی كاربرد روانكار میسر می‌باشد. در روانكاری پیوسته، مقدار معینی از روانكار بی‌وقفه به ناحیه‌ی تماس دندانه‌ها و یا نقطه‌ی اصطكاك تزریق می‌شود. روانکاری پیوسته در دنده‌های باز به‌صورت سیستم فشاری، سیستم شناور در روغن (غوطه‌وری) و ترشحی انجام می‌شود. در سیستم فشاری به یک محور یا پمپ مستقل نیاز است تا روغن را از یک مخزن کشیده و روی دنده‌ها بپاشد.

در سیستم ترشحی روغن از یک مخزن به‌وسیله‌ی دنده‌ای که قسمتی از آن در روغن شناور است، کشیده و روی بقیه جهت‌ها روانکاری در این دنده‌ها تحت شرایط مرزی انجام می‌شود.

روغن مورد استفاده در در روانكاری این نوع دنده علاوه بر ویژگیهای عمومی باید دارای ویژگی های زیر نیز باشد:

·       مقاومت در برابر چکه‌کردن: این ویژگی در روغن از هدر‌رفتن آن به‌ویژه در دماهای بالا که منجر به کاهش گرانروی می‏شود، جلوگیری می‏کند.

·       مقاومت در برابر شکنندگی (فاسد شدن): روانکار باید در برابر شکنندگی، به‌ویژه در دماهای خیلی کم مقاومت کند

 

 


نظرات()   
   
What causes burning pain in Achilles tendon?
یکشنبه 15 مرداد 1396 05:10 ب.ظ
First off I want to say excellent blog! I had a
quick question in which I'd like to ask if you
do not mind. I was curious to find out how you center yourself and clear your
thoughts prior to writing. I've had a hard time clearing my mind
in getting my thoughts out. I do take pleasure
in writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes are
wasted simply just trying to figure out how to begin. Any recommendations or
tips? Thanks!
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 07:26 ب.ظ
Does your site have a contact page? I'm having a tough time locating
it but, I'd like to shoot you an email. I've got some
creative ideas for your blog you might be interested in hearing.

Either way, great site and I look forward to seeing it develop over
time.
محمد
پنجشنبه 29 تیر 1391 08:59 ب.ظ
سلام حال شما خوبه ؟وبلاگ جالب و پر محتوایی دارین خوشحل میشم به وب منم یه سری بزنید.اگر هم از وبم خوشتون اومد منو هم لینک کن
با تشکر
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها